Sunday, July 11

Rahsia handset korang!

Tahukah korang bahawa telefon bimbit korang sedikit sebanyak boleh membantu dikala kecemasan.Banyak perkara yang boleh korang lakukan,antaranya : -

1) NOMBOR KECEMASAN
- Sentiasa ingat bahawa nombor kecemasan untuk semua telefon adalah 112.Jika korang dalam kecemasan dan berada dikawasan tiada liputan untuk semua talian telefon bimbit yang korang gunakan, cuba dail nombor kecemasan 112.Ia boleh digunakan walaupun di kawasan yang tiada liputan dan lebih menarik lagi,ia boleh terus didail walaupun papan kekunci telefon bimbit korang dikunci ( Keypad lock ) .

2) KERETA TERKUNCI
- Pernahkah korang tertinggal kunci kereta dalam kereta dan kereta korang ketika itu terkunci dari luar.Mesti korang lakukan pelbagai cara untuk mendapatkan kembali kunci bagi membuka semula kereta korang.Jangan risau,telefon bimbit boleh membantu,tapi bagi kereta yang menggunakan system penggera ( alarm ) sahaja . Caranya,cuba korang hubungi seseorang yang berada di rumah.Minta dia ambilkan kunci pendua kereta korang.Kemudian pegang telefon bimbit korang dari jarak kira-kira 30 sm ( satu kaki ) dari kereta yang terkunci itu.Minta pula keluarga atau teman di rumah menekan punat ' ON ' pada kunci pendua kereta dan pastikan dia menekan dengan mendekatkan pada telefon bimbitnya.Pasti kereta korang tidak terkunci lagi,malah ia boleh dilakukan dari jarak beratus-ratus kilometer dari tempat kereta korang berada.Kerana itu juga,penting untuk korang menyimpan kunci pendua atau meminta orang yang korang percayai untuk menyimpannya. Penting juga penggunaan telefon bimbit dalam keadaan sebegini.Kaedah ini memang berkesan kerana beberapa orang telah mencubanya.

3) KUASA BATERI TERSEMBUNYI
- Mungkin ramai tidak tahu,telefon bimbit yang telah kehabisan bateri masih boleh digunakan dalam keadaan kecemasan kerana ia mempunyai fungsi untuk menyimpan bateri tambahan. Bayangkan jika bateri telefon bimbit korang sudah terlalu lemah atau mati sedangkan korang perlu melakukan panggilan penting atau berada dalam kecemasan. Telefon bimbit jenis Nokia didatangkan dengan bateri simpanan.Untuk mengatifkannya, tekan kekunci ' *3370# ' . Telefon bimbit korang akan berjaya dihidupkan semula dan skrin telefon akan memberitahu telefon tentang penambahan kuasa bateri sebanyak 50 peratus.Kuasa tambahan ini juga akan dicas semula bila korang mengecas telefon bimbit korang .

4) TELEFON KENA CURI
- Bagaimana jika telefon bimbit korang dicuri.Korang boleh menjadikan ia tidak dapat diaktifkan dengan menekan nombor siri yang terdapat di telefon bimbit korang,sila dail *#06# dan 15 digit nombor siri telefon bimbit korang akan tertera di skrin.Nombor ini adalah unik untuk setiap telefon bimbit. Catatkan nombor siri ini dan simpannya di tempat Selamat.Bila telefon bimbit korang dicuri,korang boleh hubungi pusat servis telefon bimbit korang dan berikannya kod nombor siri tersebut.Mereka kemudiannya akan mengunci system dalam telefon bimbit korang dan sesiapa sahaja yang mencurinya pasti hampa kerana walaupun kad simnya telah ditukar,dia tidak akan berupaya mengaktifkan kembali telefon bimbit tersebut.Jadi, walaupun ia di curi,namun sekurang-kurangnya korang berpuas hati kerana si pencuri takkan boleh menggunakannya ataupun menjualnya

9 comments:

::fadxieza:: on July 11, 2010 at 11:05 AM said... [Reply]

rahsia penting ni..
haha..
nak try buat la..
:)

aleen adela akoo ^_* on July 11, 2010 at 1:03 PM said... [Reply]

waa..menarek nih!hu3

Hamzah Ian on July 11, 2010 at 1:20 PM said... [Reply]

rahsia eh.. hehe..nice

cik botoX on July 11, 2010 at 1:48 PM said... [Reply]

nak try buat la yg keta tuh..=)

AnWaRnAiM on July 11, 2010 at 2:06 PM said... [Reply]

wah...gud info..hu3 tq

Aidi-Safuan on July 11, 2010 at 2:43 PM said... [Reply]

handset touch screen. so how?

hentakbelipat on July 11, 2010 at 3:17 PM said... [Reply]

wow..gempak gile hp sbnanye..bab yang boleh tekan alarm dari umah gune hp tu paling terer setakat ni...mcm nk pi buat xperiment plak

iqbalsyarie on July 11, 2010 at 3:51 PM said... [Reply]

perghhhh...mantap!!!TQ share..saya pun nak share juga smthing di blog saya,sbgai tanda terima kasih atas info yg sgt bagus ni.
Latest post:Menarik!Kisah pemabuk bersolat

ice♥ice on July 12, 2010 at 3:45 PM said... [Reply]

nice! xpenah tw psl bende ni..hee :P

Post a Comment

 

Ratuhati Kami

  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith

Celebs Blog

Our Love Journal Copyright © 2010 Love Journal is Sponsored by HazlizaHusaini'sFamily