Tuesday, July 20

Bila Dah Mabuk Cinta

1_868694996l BILA bercakap pasal cinta, teringat kisah Romeo yang sanggup mati kerana Juliet, Cleopatra yang sanggup membunuh diri kerana Mark Anthony, atau Qaisy yang sanggup menjadi majnun(gila) kerana terpisah dengan Laila.Hebat betul cinta dorang. Tapi,realiti cinta sekarang pun tak kurang hebat.

Ramai adik-adik remaja yang sanggup tinggalkan ibu dan ayah hanya nak  mengikut kekasih hati. Ke Bangladesh la,ke thailand la,ke mynmar la,ke lombok la..merata dunia sanggup dorang redah..


Kata pantun ni: “Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba turutkan,
Buang emak buang saudara,
Kerana kasih hamba turutkan.”

a Yang paling teruk  ada yang sanggup menukar agama hanya untuk memiliki cinta.Kalau dari agama lain ke agama islam Alhamdulillah,syukur.Tapi bagaimana kalau sebaliknya.Astagfirullah hal A’zim.

Ah,manusia tanpa cinta agaknya seperti bumi tanpa matahari. Kalau kita tengok filem Hindustan..kadang-kadang cinta seolah-olah dinobatkan sebagai ‘Tuhan’…segala-galanya kerana cinta (mere mohabbat he!)


Rasa cinta bertandang ke dalam jiwa tanpa diundang dan diminta. Keinginan itu tidak payah dipelajari dan dicari. Lelaki inginkan cinta wanita dan begitulah sebaliknya. Walaupun kadang kala ia cuba dilawan, namun rasa yang ‘ajaib’ itu datang juga. Tidak kuasa hati menolaknya. Apalagi kalau cinta itu disuburkan, maka makin marak dan mengilalah jadinya. Bila cinta mencengkam diri, makan tak kenyang, tidur tak lena.

Ada yang mengingatkan,

“Jangan dibawa berbincang tiga golongan manusia.

Pertama, yang sedang lapar,

Kedua yang sedang sakit,

Ketiga yang sedang mabuk cinta.”

boy_girl Kenapa? Orang yang lapar hanya memikirkan perutnya. Orang yang sakit, sedang derita menanggung sakitnya. Orang yang bercinta pula, hanya memikirkan yang dicintainya. Dia seolah-olah ‘mabuk’ dan sedang berada di alam yang lain. Orang nampak dia, tetapi dia tak nampak orang..korang pernah terserempak dengan sepasang kekasih di stesen komuter atau bas? Semua orang ‘malu’ tengok gelagat keterlaluan dorang, tapi dorang tidak sedar diri..


Cuba bayangkan..sedemikian indah dan damainya syurga, namun Nabi Adam a.s berada kesunyian dan inginkan teman. Lalu Allah ciptakan Siti Hawa sebagai pasangan untuk dicintainya. Dan kita anak cucu pewaris rasa cinta itu akan sentiasa rasa terpisah dan gelisah selagi tidak bersama dengan yang dicinta. “rasa cinta pasti ada..pada makhluk yang bernyawa,” demikian lirik lagu.Tapi jangan kita lebihkan cinta pada manusia melebihi cinta kita pada Allah SWT.

6 comments:

Mario on July 20, 2010 at 4:40 PM said... [Reply]

aku suka ayat yg last tu...hehe

drill_red on July 21, 2010 at 2:49 AM said... [Reply]

hemm!! suka ayat terakhir!!

"jangan kita lebihkan cinta pada manusia melebihi cinta kita pada Allah SWT".

leeza on July 21, 2010 at 10:01 AM said... [Reply]

Mario..
Suka ke..aku pun suka..hehehhe

leeza on July 21, 2010 at 10:03 AM said... [Reply]

drill_red..
suka jugak..smbil mghayati mksud nya yang tersembunyi..dn smbil mngingatkan sesuatu yang kebanyakan kita selalu lupa

IMAN'S UMI on July 21, 2010 at 11:20 AM said... [Reply]

Plg glamer...lari ikut kekasih ke Lombok, mak bapak yg susah payah plak bw diorg balik Malaysia, tp diorg x kesah x blk pn sbnrnya.

leeza on July 21, 2010 at 3:08 PM said... [Reply]

iman's umi..
itu la psl..sian kat mak bapak..dorng mcm hilang prasaan kasih kt mak bapak..
cinta..cinta..aihhhhh...

Post a Comment

 

Ratuhati Kami

  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith
  • Harith

Celebs Blog

Our Love Journal Copyright © 2010 Love Journal is Sponsored by HazlizaHusaini'sFamily